Voor elk succesvol bedrijf is het ontwikkelen en verkopen van een goed product of dienst slechts het halve werk. Het bieden van een goede klantendienst aan uw klanten is net zo belangrijk.

Winkelen is immers evenzeer een transactie als een ervaring.

Door goede klantendienst-ervaringen te bieden, zullen uw klanten dat goede gevoel met de transactie associëren. Ze zullen dan eerder terugkomen en weer met uw bedrijf gaan handelen.

Hier op zullen we 5 belangrijke redenen waarom klantendienst belangrijk is en hoe het de omzet van uw bedrijf verder kan verhogen, uitsplitsen:

  • Het voegt waarde toe aan uw product of dienst
  • Het verhoogt de klantenbinding en de recurrente inkomsten
  • Resultaten in positieve recensies en merkimago
  • Het verhoogt het moreel van uw werknemer en verlaagt het verloop
  • Het voegt waarde toe aan uw merk

Wist u dat 96% van de bedrijven binnen 10 jaar failliet zal gaan? Een van de factoren die hieraan bijdragen is de slechte klantendienst! Dus laten we het erop wagen!

Wat is goede klantendienst?
Laten we eerst eens kijken naar wat de klantendienst goed maakt.

Een goede klantendienst zal uw klanten effectief helpen en in staat stellen om het hele aankoopproces te doorlopen. Van pre-purchase, via hun aankoop en tot en met hun post-purchase ervaring.

Hier zijn drie vragen die u zullen helpen om erachter te komen hoe u uw klanten beter kunt ondersteunen in uw bedrijf.

1. Hoe kan ik klanten die geïnteresseerd zijn in de aankoop van mijn product of dienst beter helpen?
2. Kunt u snel een accuraat antwoord geven op uw klantenvragen? Zijn uw supportvertegenwoordigers hoog opgeleid over uw productaanbod? Bent u in staat om proeven of aanbiedingen te doen voor klanten die “op het randje zitten”?

2. Hoe kan ik klanten beter helpen tijdens het aankoopproces?

3. Is het eenvoudig om een bestelling bij uw bedrijf in te dienen? Bent u in staat om aangepaste verzoeken in te willigen? 3. Kunt u efficiënt fouten oplossen met bestellingen? Kunt u de klant voorzien van ordergegevens zoals het volgen van pakketten?

Hoe kan ik klanten beter helpen nadat de aankoop heeft plaatsgevonden?
Bent u in staat om snel en eenvoudig problemen met defecte producten of fouten in de dienstverlening op te lossen? Hoe maakt u het in dergelijke gevallen goed met de klant? Leidt u uw klanten op over hoe ze het meeste uit uw product of dienst kunnen halen? Hoe eenvoudig is het voor uw klant om iets op te sturen voor reparatie? Beloont u uw klanten voor hun loyaliteit en herhaalopdrachten?

Zoals u ziet is een goede klantendienst een eenvoudig maar complex onderwerp. Bovendien verschilt het van industrie tot industrie. Wat in de ene sector als een goede klantendienst kan worden beschouwd, is in een andere sector misschien niet nuttig.

Bent u op zoek naar een bepaalde klantendienst? Bekijk hieronder een aantal grote klantendiensten die u kunt bereiken:

Scarlet klantendienst
Orange klantendienst
Amazon klantendienst
Paypal klantendienst