Ben je woonachtig in Turnhout, dan heb je mogelijk zo af en toe toch wel eens een vraag die jou zou willen stellen aan een advocaat. Dus je zoekt in de zoekmachines op de zoekterm ‘Advocaat Turnhout’. Vervolgens krijg je een overzicht te zien van diverse advocaten. Je zult eerst moeten bepalen in welk rechtsgebied je vraagt valt. Dat is niet eenvoudig, dus daar is het verstandig om op zoek te gaan naar een multidisciplinair advocatenkantoor. Op basis van je uitleg aan een advocaat, zal deze bepalen met welke vakspecialist je moet spreken. Er wordt een eerste intakegesprek ingepland. Tijdens dit gesprek wordt dieper in gegaan op de zaak en wordt er uitleg gegeven over de eventuele mogelijkheden. Uiteraard kan er niet tot in de diepte op de zaak worden ingegaan, omdat daarvoor vaak aanvullende documenten en opzoekingswerk gedaan moet worden. Een goede advocaat zal je voor dit intakegesprek een vergoeding vragen. Dit klinkt wellicht vreemd, maar als een advocaat je kosteloos te woord kan staan, dan heeft hij te weinig werk. Een gespecialiseerde advocaat met te weinig werk kan ook minder ervaring op doen. Het is een vicieuze cirkel, maar als jij een goed advies wilt hebben van een vakman of –vrouw, dan is het aan te raden om een goede advocaat te zoeken.

Niet iedere advocaat heeft de gave om hetgeen hij of zij hoort te verwerken en dan een antwoord te geven wat voor iedereen duidelijk is. Feitelijk begint het al met het inlevingsvermogen van de advocaat. Heeft deze alleen een hoog IQ en minder EQ, dan bent u zeker in zaken waar het gaat om letselschade aan het verkeerde adres. Dit soort advocaten werken vaak in opdracht van de verzekeraar. Niet om de zaak zo snel mogelijk af te handelen, maar om het proces te vertragen of te frustreren. Als slachtoffer ben je dan vaak geneigd om met het eerste voorstel van de verzekering akkoord te gaan. Het zijn die momenten dat een empatische advocaat je begrijpt en de zaak voor jou omzet in een zakelijk geheel. Dit is niet met de bedoeling om ‘uurtjes te schrijven’, want deze worden voldaan door de verzekering of tegenpartij, maar om het allerbeste uit de zaak te halen voor jou als cliënt.

Ook als zelfstandige heb je veel aan een empatische advocaat, bijvoorbeeld als het gaat om incassorecht. De advocaat beseft dat jij op je geld zit te wachten en dat de klant allerlei excuses zoekt om niet te betalen. Indien er geen redelijke manier van protest is gevoerd door de klant, dan is het tijd om haast te maken. Een klant die problemen maakt, verkeerd vaak in slechte papieren.

Meer informatie: www.advocatenkantoorstappers.be

Ref.: 1